Sídliště Východ: parkování, nebo zeleň?

3.8.2018

O problematice parkování na sídlišti Východ se diskutuje dlouhodobě. Stejně tak o městské zeleni. Otázka, co z toho má dostat na tak lidnatém sídlišti přednost, asi nikdy nebude uspokojivě zodpovězena. Nicméně společnost ST Development, která tuto lokalitu dlouhodobě rozvíjí, by ráda našla alespoň nějakou shodu. Jak? Ideálně v diskuzi právě s těmi, kteří tam bydlí.

ST Development už před časem zažádala město Uherské Hradiště o povolení vybudovat v blízkosti bytového domu Q.City parkoviště se 30 stáními, které by primárně nepatřily k domům Q.City, ale byly by volně k prodeji místním občanům. Tuto žádost ale město zamítlo s odůvodněním, že právě na tomto místě si představuje spíše zeleň. Ke druhé žádosti se pak připojilo i společenství vlastníků jednotek bytových domů Sluneční terasy I, II a III.

„Část dotčených pozemků vlastníme my, část město. Není určitě naším cílem se s městem přetahovat nebo rozhodovat za něj. Myslíme si ale, že by do podoby sídliště Východ měli mít co mluvit především ti, kteří zde bydlí, ať už dlouhodobě, nebo v našich novostavbách. Zajímá nás i jejich názor na podobu místa, kde žijí,“ vysvětluje jednatel společnosti Petr Kvapil.

Prodej parkovacích míst za nákladovou cenu

Zdůrazňuje také, že cílem společnosti není na parkovacím stání vydělat, ale zvýšit komfort místních obyvatel.

„Pro nás by to byl bezvýnosový projekt, parkovací stání máme v plánu prodávat zájemcům za náklady, které by činily zhruba 110 tisíc korun na jedno místo. Abychom naplnili představu vedení města o zeleni v těchto místech, stání bychom vybudovali na zatravňovacích dlaždicích. Budeme respektovat přání města, ale jak už bylo řečeno, zajímá nás taky názor místních. Navíc další parkovací plochy nemáme kde jinde postavit, než právě v těchto místech,“ dodává Petr Kvapil. „V této lokalitě se angažujeme dlouhodobě a i do budoucna to máme v plánu, proto chceme, aby se tam lidem žilo co nejlépe.“

Rovnou odpovídá i na častou otázku, zda by nebylo jednodušší postavit parkoviště pod bytovými domy. „Je to jedna z možností, ale mnohem dražší. Stále se snažíme udržet nejnižší cenu bydlení za metr čtvereční v regionu, a podzemní parkoviště by ji značně zvýšilo, stejně jako v případě, kdy bychom vybudovali menší parkoviště, než je plánovaných 30 stání,“ vysvětluje jednatel.

V plánu je i cyklostezka

Další otázkou, kterou je třeba vyřešit, je budoucí cyklostezka, kterou realizuje město, a která by měla vést v těsné blízkosti pozemků, kde má ST Development v úmyslu vybudovat parkoviště. Některé z pozemků, přes které cyklostezka povede, vlastnila právě společnost ST Development a věnovala je městu.

„Technicky tento problém určitě vyřešit lze. Jsme připraveni s městem i v této otázce spolupracovat,“ uzavírá Petr Kvapil.

autor článku: Petra Kučerová